17. august 2015

El Marino Chico i Arguineguin

El Marino Chico kan oversettes til sjøgutten/sjømannsgutten.

Kanskje var innehaver Miguel sjømann i ungdomstiden? Det har jeg aldri spurt ham om. Fra 1988 har han imidlertid drevet Restaurante Marino Chico i Arguinguin. Jeg var der første gang sommeren 1990 og siste gang var i desember 2011. Men dette er en av favorittrestaurantene mine på Gran Canaria og jeg vil helt sikkert besøke Marino Chico igjen.

I desember 2011 var det en julepyntet restaurant møtte meg. Pyntet på skikkelig kanarisk vis.



Hyggelig var det at Papá Noel ventet på meg!


Hva skal jeg velge fra menyen? Utvalget er godt og meny finnes både på norsk og svensk.
(Et dårlig bilde, men jeg tar det med likevel.)


Noe av utvalget som er klart for tilberedning:


Valget er gjort og mens jeg venter på at kokken skal ordne middag til meg, serverer huset en liten tapas med deilige oliven og toast.


Jeg studerer innredningen og liker det jeg ser rundt meg. Som vanlig.


Valget denne kvelden falt på Filet Mignon. Med 2 sauser (sopp og bernaise), deilige grønnsaker og Papas Arrugadas.


Et glass av husets rødvin og en flaske vann hører også med til måltidet.


Middagen er servert og kelneren mener at også jeg må fotograferes.


Etter den deilige middagen bestilte jeg en carajillo og Miguel satte seg ved bordet.

Vi pratet om "gamle dager".  Mitt første minne om Marino Chico er fra 1990. Dengang var vi en gjeng turister som besøkte restauranten. Et av bildene jeg har i albumet er av eierfamilien og betjening. Jeg tok med en kopi av bildet da jeg besøkte Marino Chico i desember. Det vakte stor begeistring da Miguel fikk bildet. Denne desemberkvelden i 2011 ble også en hyggelig kveld. Vi så på gamle bilder og pratet om felles kjente.


På bildet fra 1990 ser du eier Papa Miguel i lys blå skjorte, med sønnen Giovanni foran seg.  Mama Paqui i rød bluse. På bildet under ser du familien i desember 2011. Den som har forandret seg mest er nok Giovanni. Han er politimann i Barcelona og var nettopp kommet hjem til Arguineguin på juleferie.



Nåvel, bloggdama har nok også forandret seg i løpet av 20 år. Hud & hår er blitt blekere og klærne blir kjøpt i en annen størrelse. Bildene under er fra sommerferien 1990.


Restaurante Marino Chico ligger i toppetasjen på shoppingsenter Ancora.

Åpent alle dager, unntatt onsdag.
Prisnivået er i nedre sjikt og mat/service i øvre sjikt.
For middag, drikke til maten og kaffe betalte jeg ca €20 (knapt NOK 160).
5 km fra Puerto Rico og taxi er billig (€4-5 én vei).  Buss koster €1,45.  (Pr des. 2011)
Du finner mange bilder fra restauranten på Facebook her.

Dette er et oppdatert innlegg som jeg skrev på den gamle bloggen min 14.02.2012.

Jeg anbefaler Marino Chico på det varmeste og gleder meg til neste besøk!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!