11. oktober 2015

Himmelsk vakkert

Jeg var til favorittbyen min i dag; Altea.

Første gang var i Altea var i 2002, men da fikk jeg ikke sett så mye av byen og jeg var dessverre ikke i gamlebyen. Siden den har jeg vært tilbake mange ganger og jeg blir mer glad i byen for hver gang jeg er der. I dag var jeg langs strandpromenaden og hadde ikke annet enn mobilkamera med. Derfor legger jeg ut et gammelt bilde fra den vakre strandpromenaden.


I dag var det lettskyet, men deilig temperatur. Jeg spiste middag på Grand Cafe Rouge og nøt utsikten.


Ved inngangen til Portal Vell i gamlebyen finnes et flott dikt fra 1961 av Francisco Martinez Orozco.


"Turist, du som er så nysgjerrig og går rundt på planeten vår,
stopp opp og gå opp på denne plassen som er diademet i Altea.
Og fra balkongen og til grensen av sletten ser du Edens hage som ligger i nærheten av Sierra Bernia. 
Og du tror at du ser himmelen, en liten del her nede på jorden.
Kanskje blir du sliten av å gå opp, men det er absolutt verdt det."

Og ja, jeg er enig med dikteren - å være i Altea er som å være i himmelen!



I går kveld var jeg med venner til Restaurante Casa Vital og spiste nydelig middag. Å sitte ute lettkledd til klokken nærmer seg midnatt er et privilegium få kan unne seg i oktober måned.

Du kan lese om restauranten til Ålesunderen Åge Folkestad her.

Hver torsdag arrangerer Åge historiske byvandringer i Altea og det kan du lese om her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!